Koh phangan /bkk

15 april 2018 - Bangkok, Thailand

Laatste dagje koh Phangan. Wat gaat het snel als je je amuseert. We beginnen de dag met een stevig ontbijtje op het strand. We brengen de auto terug. Martine, Gitte  en Emily laten zich soigneren bij de kapper. 2.5 euro voor een knipbeurt voor Emily. De rest geniet nog van de laatste momenten op het strand. De kids springen voor de laatste x in het zwembad. De karmeliet, hapkin en kasteelbier worden rustig leeggedronken. Rond 14u gaan we voor de laatste x eten bij seaview Rainbow. Nog een half uur om ons onder de douche te zetten en de minivan staat klaar om ons naar de pier te brengen.
Om 17u stipt vertrekt de rajaferry. Zalig genieten van de laatste zonsondergang. Na 2.5 u boot moeten we in een minivan. Opeengepropt tussen de valiezen  arriveren we 1.5u later aan het treinstation van surat thani..  Yves zorgt dat onze backpacks in een stockage terecht kan. Dan op zoek naar eten. De hamburgertent is dicht. Dan zal het 7 eleven fastfood worden. E croc monsieuke gaat altijd binnen. Ondertussen gaat Isabelle op zoek naar de gereserveerde treintickets. Alles lijkt hier dood. Behalve de bedelende honden., kakkerlakken en ratten die hun honger stillen in de vuilzakken. PHANTHIP restaurant....gevonden. de eigenaar was op ons aan t wachten om de tickets te geven. Ik probeer toch even of ze geen eten kan maken voor ons maar ze moeten weeral open zijn op 4u. Hij  stelt voor om tafels en stoelen op de stoep te zetten zodat we daar kunnen zitten. We mogen nog naar de wc. Gebruiken zijn Wi-Fi. En kopen heel wat blikjes bier. Erwin geeft de vrouw des huizes 4 euro drinkgeld.  Zo blij als een klein kind komt ze af met Kitkat chocolade en waterdichte pochekes om onze gsm in te doen tijdens songkran. Rond 23u begeven we ons naar het treinstation waar we een poging doen om naar t wc te gaan. Overal ben je gezien. Bart komt er nog een gebuur tegen waar we een babbeltje mee slaan. Om 23u55 stipt arriveert de nachttrein. Whoehoeee. Een nieuwe trein. Zalig...hier kan de Belgische spoorwegen niet aan tippen. Na veel vijven en zessen heeft uiteindelijk iedereen een plekje gevonden en maken we ons klaar voor de nacht.
Tegen 11u komen we aan in bangkok.  Na wat onderhandelen rijden we met 3 taxi s naar ons hotel lohas suites residences sukhumvit soi 2 . De kamer zijn nog niet klaar. We stockeren onze backpack en zoeken dan restaurant Monsoon  op om de honger te stillen. We komen nog maar net uit onze lobby en het is al van dat.. We zullen het geweten hebben dat het Thai nieuwjaar is. De Thai staan langs de straten met tonnen water en gewapend met waterpistolen om alle passanten alle geluk te wensen voor het nieuwe jaar. Thaise telling : het jaar 2561. Er is geen ontkomen aan. Nat tot op ons onderbroek arriveren we aan het restaurant. Met keiharde jengelmuziek muziek genieten we van een welverdiende maaltijd. Nu nog teruggeraken aan het hotel om in te checken. We nemen binnenwegen maar er is geen ontkomen aan. Outfit nr 2. Planning voor namiddag: droog shoppen.  Nancy, Martine en isabelle met de kids in 1 taxi en vivi bij de mannen in 1 taxi rijden we richting pratunam shoppingmall. Elkaar terugvinden...vergeet het. De vrouwen zijn er wel in geslaagd om droog binnen te geraken.  De vrouwen shoppen en de mannen en vivi houden het na 1.5u bekeken en nemen taxi terug richting hotel. Na het shoppen wandelen via central world en siam, waar er serieus gefeest wordt richting skytrain. We stappen af in Ploenchit om tactisch een binnenweg tot het hotel te nemen. Maar door alles wat rondom ons gebeurt missen we de zijstraat en belanden we midden in het feestgedruis. Om droog aan het hotel te arriveren is ons niet gelukt. Outfit nr 3. Na een verkwikkende douche nemen we een taxi naar de baiyoke. We gaan tot verdieping 88 waar we genieten van een overweldigend uitzicht over Bangkok.  Zeer indrukwekkend. Hoe krijgen ze het maar klaar om zo gebouwen neer te poten.... ronde 21u mogen we aanschuiven aan het internationaal buffet op de 81ste verdieping. Seafood...steak...sushi....pasta....frietjes en desserts....laat maar komen.Yves maakt de garçon wijs dat Erwin verjaart  en na enkele minuten worden de lichten gedimd en wordt hij verwent met een frambozen baverois met 1 kaarsje op. Iedereen begint te zingen en vivi lacht in zichzelf....Erwin eet dat niet dus.....rond 22u30 nemen we een taxi terug naar het hotel en iedereen is heel content om zn bed op te zoeken. Dag 1 hebben we overleefd in deze overweldigende stad. Na een welverdiende nachtrust en een ontbijtje worden we verwacht bij co van Kessel bike tour. De fiets tour begint aan rivercity. Shoppingcenter waar de Chinezen met ganse bussen worden gedropt. Dus ook Chinese prijzen. De tour gaat langs de huizen (krotten) van de lokale bevolking. Schroothandelaars. Hier kan je motoren, schroeven,....alles voor auto s, brommers en boten vinden. Van over gans Thailand komen ze hier onderdelen kopen. We rijden door chinatown. Bezoeken een Chinese tempel en een boeddha tempel, bloemenmarkt en versmarkt. Onderweg stoppen we voor iets te drinken. De gids biedt ons een roze ei aan wat ingegraven werd onder de grond. Hij pelt het ei. Het is bruin - zwart van kleur. Martine Nancy en isabelle riskeren om te proeven. Het smaakt zoals een gewoon ei. Maar het oog wil ook wat. We worden getrakteerd op jacketfruit en koekjes en chips. We steken de chao praya rivier over met een overzet en fietsen door thonburi. Het oude stadsgedeelte van bangkok. Wat een rust. Rond half twaalf eindigen we de tour en nemen een luncheke bij riverview guesthouse. Wat een uitzicht over de chao praya!!! Rond 14u besluiten we nog langs chinatown te gaan en zo stilletjes terug richting hotel te gaan. Zo jammer dat de meeste winkels dicht zijn door thai nieuwjaar. Met de skytrain gaan we terug richting hotel. Helemaal droog gehouden tot aan de ingang van het hotel! WEER EEN NIEUW OUTFIT.. We besluiten om te chillen aan het zwembad. De kids,Jo en Bart plonsen in t water en de rest geniet van de rust. Rond half 8 vertrekken we naar tenderloins restaurant, waar we de enige  gasten zijn en ze een serieus lip trekken omdat ze wouden  sluiten. Pasta, burgers, en fish en chips en natuurlijk dessert en cocktails. Rond 22u30 nemen we de taxi terug naar het hotel om onze laatste nacht op Thaise bodem in te gaan. Isabelle verzamelt nog alle reispassen en checkt ons in bij KLM.